انواع مختلف روغن پايه سنتتيك

 اگر علاقمند به شناسایی انواع روغن پایه سنتتیک باشید این مقاله بسیار کاربردی، مختصر و مفید خواهد بود. پس مقاله درستی را برای مطالعه برگزیدید. 

روغن پایه PAG با شاخص ویسكوزیته بالا و پایداری حرارتی عالی، روانكاری با كیفیتی را ارئه می نماید. سیالات پایه PAG در هر دو حالت محلول و غیر محلول در آب و در محدوده غلظت وسیعی موجود می باشند. این مواد در كاربردهای با دمای بالا فراریت پایینی از خود نشان داده و در محیط های بسیار سرد و گرم قابل استفاده می باشد. بطور معمول بعنوان سیال فلزكاری و گرید غذایی و سیال مخصوص عملیات حرارتی فلزكاری و نیز تجهیزات هیدرولیك و كمپرسور استفاده می شوند. اگرچه، نوعِ حلال در آب این ماده، با روغن های نفتی ناسازگار بوده و در زمان انتقال از روغن پایه نفتی به سنتتیك بایستی احتیاط نمود.


روغن پایه سنتتیک

PAO پلیمرهای هیدروكربنی حاصل از چندپارش آلفا اولفین های خطی مانند آلفا-دسن است و از دیگر انواع روغن پایه سنتتیک می باشند. این مواد بعنوان روانكارهای عملكرد بالا شناخته شده و شاخص ویسكوزیته و پایداری آبكافتی بالا دارند. PAO ها بیس از دیگر انواع روغن پایه سنتتیك ها استفاده شده و بطور كلی ارزانتر از بقیه آنها هستند. از این روغن پایه در ساخت روغن موتورها و دیگر كاربردها استفاده می شود.


آشنایی با روغن صنعتی


POLYOL ESTERها و یا نئوپنتیل پلی استرها در مواردیكه پایداری اكسیداسیون حائز اهمیت است، جایگزین دی استرها در بسیاری از موارد شده اند. بیشتر در موتور هواپیماها، توربین گازی با دمای بالا، سیال هیدرولیك و سیال انتقال حرارت از این مواد اسفاده می شود. همچنین، این مواد در تركیب با PAO برای ارتقای حلالیت افزودنی و كاهش تمایل PAO به سفت نمودن آب بندها استفاده می شود.

اکثریت قریب به اتفاق مشتریان اظهار داشتند که این خیلی شگفت انگیز هست:

وقتی تفاوت بین سنتتیک ها و مینرال ها را در عمل و در افزایش بازده و طول عمر دشتگاه ها و ماشین آلات خود می بینند.

فسفات استرها از دیگر انواع روغن پایه سنتتیک هستند و بیشتر در مواردی كاربرد دارند كه ضد آتش بوده و ایمنی مورد نیاز می باشد مانند سیالات هواپیمایی و سیالات هیدرولیك ضد آتش. نقطه اتش و احتراق بالا و نیز مقاومت آنها به آتش گیری و حرارت ناچیز در احتراق، این مواد را سیالات ممتاز خود-اطفاء نموده است. اگرچه، در برابر امتیازات، معایبی نیز متوجه این ماده می باشد مانند پایداری پایین آبكافتی كه موجب تشكیل محصولات جانبی اسیدی می گردد. همچنین بایستی به خاصیت واكنش با آب بندها و رنگ ها در ایم ماده نیز توجه نمود.

دی استرها یا دیبازیك اسید استرها كه در زمان جنگ جهانی دوم توسعه یافتند، حاصل واكنش الكل های بلند زنجیر با اسیدهای كربوكسیلیك می باشد. در طول زمان بعنوان سیال كمپرسور گردشی به دلیل میل كم  كك سازی در دمای بیش از 400 فارنهایت شناخته شده اند. همچنین پاك كنندگی و حلالیت بالایی دارند. خصوصیت تهاجمی این مواد به آب بندها، كاربرد این مواد را محدود ساخته است. سیالات به روز تر، مانند پلی ال استرها جایگزین این ماده در بسیاری از موارد شده اند.

 

روغن دنده های سنتتیك در مواردیكه روغن های مینرال دیگر پاسخگوی شرایط استفاده سخت نیستند، استفاده می گردد. برای مثال، در دماهای بسیار بالا یا پایین، فشار بار بالاو شرایط فوق العاده سخت محیطی یا مواردیكه ضد آتنش بودن نیاز است، كاربرد دارند. اگرچه افزودنی ها بسیاری از خواص روغن های مینرال را بهبود می بخشد، اصلاح همه موارد فوق و یا رسیدن به آن امكان پذیر نیست.

این خصوصا شامل موارد فیزیكی زیر می شود:

  • مقاومت حرارتی
  • خواص دمای پایین (نقطه ریزش و سیالیت)
  • نقطه احتراق
  • فراریت و تبخیر

روغن های سنتتیك مزایایی دارد. اگرچه، همواره نمی توان آنها را برتر از روغن های مینرال دانست و حتی در برخی موارد معایب آنها، مزایا را می پوشاند.

مزایای انواع روغن های سنتتیك (بسته به نوع روغن پایه) شامل موارد زیر است:

  • بهبود مقاومت حرارتی و اكسیداسیون
  • رفتار بهبود یافته ویسكوزیته-دما، شاخص ویسكوزیته بالا (در اكثر شرایط)
  • ویژگی ارتقا یافته در دماهای پایین
  • فراریت پایین تر
  • آتش گیری كمتر (در برخی موارد)
  • روانكاری ارتقا یافته (در برخی موارد)
  • میل كمتر به تشكیل رسوبات
  • مقاموت بالاتر در مقابل شرایط و وضع محیطی

معایب محتمل شامل موارد زیر می باشد:

  • قیمت بالا
  • واكنش در حضور آب (خوردگی، آبكافت)
  • مسائل سازگاری با مواد مختلف (رنگ، آب بندها، فلزات خاص)
  • تركیب پذیری محدود با روغن های مینرال

مزایای مرتبط با كاربرد اكثرا غالب بوده و استفاده از انواع خاص روغن های سنتتیك را بعنوان روغن دنده خصوصا تحت شرایط سخت كاری، رواج داده است. پرطرفدارترین انواع روغن های سنتتیك استفاده شده شامل روغن های سنتتیك هیدروكربنی (SHC) ، پلی گلایكول ها (PAG) و روغن های استر (E) می باشد.

امیدواریم مقاله پیش رو اندکی به دانش شما در زمینه روغن های پایه سنتتیک افزوده باشد. فراموش نکنید همواره برای پاسخ به پرسشهای شما مخاطبین عزیز آماده ایم. کافیست برای انتخاب بهترین روغن صنعتی بر اساس روغن پایه استفاده شده در آن محصول، با کارشناسان ما در بخش فروش روانکارهای صنعتی تماس باشید.