آیا روغن سنتتیک برای خودروی قدیمی من مناسب است؟

انجمن دارندگان خودروهای اتوماتیک همچنان این سوال چالش برانگیز را مطرح می کنند که آیا تغییر روغن موتور از مینرال به سنتتیک برای خودروهای قدیمی تر توصیه می شود؟

بطور کلی، روغن موتورهای سنتتیک مزایایی مانند کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری به ارمغان می آورد ولی برای خودروهای جدید، SUV، کامیون ها و … حال این سوال مطرح است که آیا ریسک هایی هم برای خودروهای قدیمی تر در صورت استفاده از این روغن ها هست؟

روانکار سنتتیک چیست؟

قبل از اینکه بخواهید از روانکار مینرال به سنتتیک تغییر استفاده دهید، باید کمی هم از تفاوت این دو نوع روغن سر در بیاورید. روانکارهای متداول معدنی یا مینرال مانند TX SL 20W50 از نفت خام استخراج شده اند که از طریق فرایندهای خاص بدست می آید. در این فرایندها، ویسکوزیته یا همان گرانروی روانکار تا حد دلخواه پایین می آید. در ساخت روغن های موتور، روغن پایه بعنوان برشی از نفت خام و نیز ادتیوهایی استفاده می شوند. برخی روغن موتورها از ادتیو ZDDP یا حاوی روی که باعث رفع مشکلات شستشوی سیلندر می شود(در زمان استفاده از روغن های مینرال متداول است)، بهره می برند.

روغن های سنتتیک مانند TX SN 5W30 از طریق فرایندهای مصنوعی طراحی شده توسط انسان ساخته می شود. معمولاً قسمت عمده آن شامل محصول جانبی نفت خام است ولی پس از آن تصفیه ای دقیق تر انجام خواهد شد. هر تولیدکننده ای استانداردهای خاص خودش را دارد که تعیین می کند این مواد خام با چه نسبتی با یکدیگر ترکیب شوند تا کیفیت محصول خروجی به حد مطلوب برسد.

روانکارهای سنتتیک مزایای بیشتری نسبت به روغن های معدنی دارند که می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تطابق راحت تر با تغییرات ونوسانات دمایی و در نتیجه روانکاری بهینه اجزای موتور
  • پایداری بهتر در دماهای پایین و تاثیر گذاری بیشتر در پاکسازی ذرات و رسوبات از موتور
  • میزان کارکرد خیلی بالاتر با عملکرد فوق العاده
  • افزایش بازه های زمانی تعویض روغن نسبت به روغن های معدنی

آیا استفاده از روانکار سنتتیک در خودروها ایمن است؟

در گذشته، در زمینه تغییر استفاده از روغن معدنی به سنتتیک برای صدمه رساندن به موتور خودرو، هشدارهایی داده می شد. یکی از دلایل بروز این هشدارها این بود که برخی روانکارهای سنتتیک حاوی استر بودند که خود دربرگیرنده ترکیباتی حاوی الکل می باشد. این ترکیب، اغلب باعث صدمه رساندن به آب بندها شده و آب بند شروع به نشتی می نماید.   

فناوری روغن سنتتیک در طی این سالها تکامل پیدا کرده، و بسیاری از خودروهای موجود به شرط توجه به گرید مناسب، می توانند هم از روغن معدنی و هم سنتتیک استفاده کنند. در واقع بعضی از خودروهای جدید نیاز به روغن سنتتیک دارند. اگرچه برخی خودروهای قدیمی که نیاز به طول عمر بالای روغن دارند، از این امر مستثنی هستند و  روغن سنتتیک هم نیاز دارند. آب بندها در این نوع موتورها شاید سازگار با ادتیوهای روغن سنتتیک نباشند. اگرچه این امر به ان معنا نیست که تغییر استفاده از معدنی به سنتتیک برای خودروهای قدیمی تر، غیر ممکن است.

نکات مهم برای استفاده روغن سنتتیک در خودروهای قدیمی تر

وقتی صحبت از قدیمی می شود، باید بدانید منظور ما از این لفظ، اشاره به خودروهای خارجی و ایرانی پیش از سال 1990 میلادی است. به این دلیل می گوییم تغییر استفاده از معدنی به سنتتیک ریسک دارد که آب بندها در این نوع خودروها به سفت و محکمی این اجزا در خودروهای جدید تر نیست. حالا برخی از رسوبات در این موارد بعنوان کمک آببند محسوب می شود ولی روغن سنتتیک با شویندگی عالی می تواند این مواد کمکی را شسته و در این صورت باعث بروز مشکلات نشتی شود. در این صورت، نشتی باعث روغنسوزی شده و باید مرتباً سطح روغن را بررسی کنید و یا در بازه های زمانی کم اقدام به تعویض روغن نمایید.

البته نمی توان بطور قطع ادعا کرد که در خودروهای قدیمی نباید از سنتتیک ها بهره برد. در اصل، سری  TX High Mileageبطور مشخص برای خودروهای پر کار توصیه شده است. حال اگر خودرو به شکل اصولی تعمیر و نگهداری شود و در  شرایط جاده ای مناسب تردد داشته باشد، این روغن های سنتتیک می تواند باعث طول عمر موتور نیز گردد.

همچنین فراموش نکنید در زمان تغییر روغن معدنی به سنتتیک، همیشه از تعویض فیلتر روغن در هر نوبت تعویض روغن مطمئن شوید.

نشانه های مشکل موتور با روانکار سنتتیک در موتورهای قدیمی

اگر تصمیم دارید که تغییر استفاده ای از روغن معدنی به سنتتیک داشته باشید، اول با یک مکانیک با تجربه این موضوع را مطرح کنید و اگر کسی را در این زمینه نمی شناسید، پیشنهاد می شود با یکی از کارشناسان مجرب شرکت مهرتاش سپاهان صحبتی داشته باشید. شاید قبل از انجام این تغییرات، نیاز باشد تا موتور خودروی شما بررسی و تعمیراتی در دستور کار قرار گیرد. در این صورت مشکل خاصی برای خودروی شما پیش نیامده و حتی در برخی موارد باعث افزایش طول عمر موتور خودروی شما خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با محصولات سنتتیک و روانکارها با این فناوری لطفا از صفحات محضولی در زمینه روغن موتور بنزینی نیز دیدن فرمایید.