رازهای روانکاری کمپرسورهای تبرید

کمپرسورهای سرمایشی

رازهایی درباره روانکاری کمپرسورهای تبریدی (سرمایش)

کمپرسورها اجزای بسیار حساسی هستند که باید به درستی روانکاری شوند تا بتوانند عمر سرویس طولانی تری داشته باشند. روان کننده نه تنها باید بتواند تمام اجزای داخل کمپرسور را روان کند، بلکه باید با عامل سرمایش که با آن در تماس است نیز به خوبی کار کند (در مورد کمپرسورهای تبرید و تهویه مطبوع).

برخی از روان کننده ها با عامل های سرمایش خاصی بهتر عمل می کنند، و به غیر از این باید نیازهای کمپرسور نیز در نظر گرفته شوند تا روغن پایه و افزودنی های مناسب انتخاب شود. با درک چگونگی حرکت روانکارها با عامل سرمایش و همچنین الزامات روان کننده، می توانید اطمینان حاصل کنید که کمپرسورهای شما به طور کارآمد و موثر عمل می کنند.

نحوه عملکرد کمپرسور

عملکرد کمپرسور نسبتا ساده است. گاز با فشار کم وارد کمپرسور می شود و در کمپرسور فشرده می شود، و سپس با فشار بیشتری کمپرسور را ترک می کند. چندین محصول جانبی برای این فشرده سازی وجود دارد که شایع ترین آنها گرما و رطوبت است. این محصولات نه تنها به سلامت دستگاه، بلکه به سلامت روان کننده نیز آسیب می رسانند.

در حالی که کمپرسورها می توانند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند، این مقاله به طور عمده بر روی کمپرسورهای سیستم های سرمایش و گرمایش، و تعویض و تهویه مطبوع هوا (HVAC) تمرکز دارد. در بین این کاربردها، سیستم سرمایش معمولا عایق و حلقه بسته است. اکثر این سیستم ها نیاز به این دارند قبل از شارژ شدن با عامل سرمایش، حلقه آن ها وکیوم شود.

با ایجاد این خلاء عمیق، رطوبت در داخل خطوط به جوش آمده، بخار شده و از بین می رود؛ و با این کار سیستم تا حدی که ممکن است خشک می ماند. این کار به کاهش مقدار آب تولید شده حاصل از فرآیند فشرده سازی کمک می کند.

انواع کمپرسور

همانند بسیاری از ماشین ها، کمپرسورها نیز بر اساس کاربردشان انواع مختلفی دارند. به طور کلی، عامل سرمایش یا حجم مورد نیاز برای سرمایش، نوع کمپرسور مورد نیاز را تعیین می کند. سه نوع اصلی از کمپرسورهای مورد استفاده در سیستم های تبرید وجود دارد: رفت و برگشتی، دوار و گریز از مرکز. کمپرسورهای رفت و برگشتی با روشی مشابه موتور خودرو کار می کنند. یک پیستون در یک سیلندر به جلو و عقب حرکت می کند، و عامل سرمایش با فشار کم را در سیلندر فشرده می کند، و با فشاری بیشتر آن را به مرحله بعد می فرستد.

کمپرسورهای دوار به طور معمول از تعدادی پیچ یا پره برای کشیدن گاز به درون محفظه فشرده سازی و فشرده کردن آن، بهره می برند. می توان عملکرد کمپرسورهای دوار را با عملکرد پمپ های پره ای مقایسه کرد. همانند کمپرسورهای رفت و برگشتی، این سیستم ها هم دارای اجزای مختلفی هستند که نیاز به روانکاری دارد، از جمله چرخ دنده ها، یاتاقان ها، سوپاپ ها و غیره.

کمپرسورهای سانتریفیوژ از حرکت چرخشی درایو برای چرخاندن یک سری پروانه استفاده می کنند، که باعث انجام عمل فشرده سازی می شود. این سیستم ها اغلب با سرعت چند هزار دور در دقیقه دوران می کنند. لایه روان کننده باید به اندازه کافی نازک باشد تا بتواند در سرعت های بالا به درستی عمل کند، اما همچنین باید برای مقابله با گرما یا آلوده شدن سیستم به عامل سرمایش که میتواند رخ دهد،  به اندازه کافی ضخیم باشد.

در نتیجه با وجود همه این عوامل مختلف، روغن پایه، افزودنی ها و درجه گرانروی روغن باید با دقت انتخاب شود. سازگاری با عامل سرمایش که تحت فشار قرار می گیرد، شاید مهمترین عامل در انتخاب یک روغن پایه باشد، زیرا همه روان کننده ها نمی توانند در صورت آلوده شدن به عامل سرمایش خوب عمل کنند.

افزودنی ها معمولا باید تا حدی دارای ویژگی ضد سایش، و همچنین ضد امولسیون در صورت مخلوط شدن رطوبت با روغن باشند. ویسکوزیته بسته به بار، سرعت و دمایی که در آن کمپرسور کار می کند متغیر است.

روان کننده های کمپرسور

روان کننده ها چندین عملکرد را در سیستم کمپرسور انجام می دهند. البته که وظیفه اصلی آن ها روانکاری ماشین است. در برخی از سیستم ها لازم است که روان کننده به عنوان یک مایع خنک کننده و همچنین یک سیلانت (آب بند) عمل کند. به همین دلیل مهم است که روان کننده مناسب برای کمپرسور خود را انتخاب کنید. هنگامی که از انتخاب خود اطمینان کافی ندارید، از سازنده درباره روغن مناسب برای سیستم سوال کنید.

روانکاری کمپرسورهای تبریدی اغلب ترکیبی از مواد افزودنی و روغن پایه هستند، که علاوه بر داشتن خواص روانکاری، با عامل سرمایش نیز سازگاری دارند. ناسازگاری روغن پایه و عامل سرمایش می تواند نتایج فاجعه آمیزی برای تجهیزات داشته باشد.

اکثر روغن های کمپرسور سنتتیک هستند. این باعث می شود که عمر سرویس طولانی تر داشته باشند و در برابر سختی های سیستم مقاوم تر از سیالات با پایه معدنی باشند. در اکثر سیستم های تهویه مطبوع خانگی از عامل سرمایش     R-410a استفاده می شود. از یک روغن پایه پلیول استر (POE) برای کمک به روانکاری سیستم استفاده می شود.

اگر چه سازگاری بین عامل سرمایش و روان کننده، شاید مهمترین مساله روانکاری باشد، اما مسایل دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال، آلودگی با رطوبت می تواند برای برخی از روغن های پایه سنتتیک که از لحاظ هیدرولیتیکی ناپایدار هستند، بسیار آسیب زننده باشد. رطوبت با روغن پایه واکنش داده و اسید تشکیل می شود، در نتیجه ویسکوزیته تغییر کرده و خواص روانکاری روغن از بین می رود. این مساله منجر به خرابی کمپرسور و همچنین اختلال در سرمایش سیستم می شود.

مشکلات روان کننده در همه سیستم ها متداول هستند. یکی از راه ها برای جلوگیری از مشکلات فشرده سازی گازها این است که روان کننده را از معادله حذف کنید. وقتی در سیستم روان کننده وجود نداشته باشد دیگر نگران خواص، زمان تعویض آن یا مخلوط شدنش با عامل سرمایش نخواهید بود. این کار در کمپرسورهای “خشک” انجام می شود که استفاده از آن ها اخیرا گسترده تر شده است. منظور از”خشک” عدم وجود روغن، در محفظه فشرده سازی است.

اگر روان کننده در محفظه فشرده سازی وجود نداشته باشد، احتمال این که با عامل سرمایش مخلوط شود و مشکل ایجاد کند، کم تر است. با این حال، در کمپرسورهای مرطوب یا غرقابی، روغن در محفظه فشرده سازی وجود دارد و با عامل سرمایش کاملا مخلوط می شود. در این سیستم ها سازگاری روان کننده با عامل سرمایش بسیار مهم تر از خواص دیگر است.

نمونه گیری از روغن

در واحدهای صنعتی، سیستم های کمپرسور به عنوان یکی از مهم ترین ماشین ها شناخته می شوند. بنابراین مهم است که برای بررسی سلامت روان کننده و ماشین، از روغن به صورت دوره ای نمونه برداری شود. از جمله آزمایش های بررسی روغن که روی این سیالات انجام می شود، می توان از آنالیز عناصر، آنالیز ویسکوزیته، و آنالیز بقایای سایش نام برد.

ویسکوزیته باید کنترل شود زیرا رقیق شدن روان کننده به وسیله عامل سرمایش می تواند منجر به کاهش ویسکوزیته و افزایش سایش در دستگاه شود.

در بعضی موارد، باید قبل از اینکه نمونه های روغن به آزمایشگاه منتقل شوند یا آنالیز شوند، گاز آن ها گرفته شود. از آنجا که گاز با افزایش دما منبسط می شود، وجود گاز منجر به افزایش فشار در بطری شده، و در نتیجه هنگام باز شدن بطری باعث نشت یا فراوان کردن روغن شود.

در حالی که می توان از درهای تخلیه فشار برای این بطری ها استفاده کرد، به یاد داشته باشید هر باری که بطری را باز کنید، آن را در معرض آلودگی قرار می دهید، که می تواند نتایج شمارش ذرات را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه و مراقبت مناسب، کمپرسورهای تبرید می توانند سال ها بدون مشکل کار کنند. هنگام تغییر روغن در این سیستم ها، توجه داشته باشید که روغن جدید باید با عامل سرمایش و روغن قبلی، سازگار باشد.

در نهایت سعی کنید که کمپرسور را آببندی شده، تمیز، خنک و خشک نگه دارید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، حتی زمانی که درجه حرارت محیط بیرون بسیار گرم است، شما خنک خواهید ماند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب بهترین گزینه برای سیستم های تبریدی، لطفاً با کارشناسان روانکارهای صنعتی شرکت مهرتاش سپاهان در تماس باشید.