خرید ضدیخ و چند نکته مهم درباره آن که حتما باید بدانید!

خرید ضدیخ همواره بایستی با دانشی به روز و دقیق اتفاق انجام شود اما مختصری در زمینه اهمیت ضد یخ در این مقاله مورد بحث می باشد.

میدانیم که شماهم بعنوان یک راننده با تجربه یا ماهر نیاز به خرید ضدیخ از هر نوعی که باشد و خودروی شما هر مدلی که باشد احساس می کنید – اگر خودرو شما بدون ضدیخ کار کند، چه مشکلاتی ایجاد خواهد شد؟

ضدیخ مهمترین مایعی است که دمای موتور خودرو را کنترل و افزایش بیش از حد مجاز آن ممانعت می کند. اما داستان زمانی جالب می شود که هیچ سیال یا مایع خنک کننده ای در سیستم نباشد.

 

به هر حال برای آنان که نیاز به خرید ضد یخ دارند، در این مقاله موارد زیر بررسی خواهد شد:

  • چه اتفاقی برا خودرو بدون ضد یخ می افتد؟

  • چگونه موتورهای به روز، در شرایط خاص با کمبود مایع خنک کننده موقتاً کنار می آیند؟

  •  علامت های احتیاط در مورد کمبود ضد یخ در محفظه مربوط

خب بیایید بررسی کنیم خودرو بدون ضد یخ چه ریسک هایی متوجهش می شود؟

این سیال در درون موتور می گردد و دمای کاری مناسب برای هر یک از اجزای موتور را حفظ می نماید. اگر خودرو شما در هنگام سفر در جاده، خالی از ضد یخ شود، موارد زیر برای موتور پیش می آید:

  • اخطار آمپر ها در بخش صفحه کیلومتر – اولین اخطار، همین آمپر است که تغییر ناگهانی دمای نامطلوب را نشان می دهد.
  • توقف ناگهانی اتوماتیک – اگر شما صاحب خودروی به روزی باشید، یک سیستم قطع خودکار در آن تعبیه شده که به منظور اجتناب از صدمات احتمالی ناشی از اتمام ضد یخ، زمانیکه دمای موتور بالا می رود، طراحی شده است. در اینصورت تا خنک سازی کامل، امکان راندن دوباره خودرو را نخواهید داشت. جالب بود؟ نه؟
  • وارد آمدن خسارت به اجزای موتور – اگر خودروی شما مجهز به چنین سیستمی نباشد و شما به رانندگی خود در این شرایط بحرانی ادامه دهید، صدماتی را متوجه اجزای موتور نموده اید چرا که با دمای بسیار زیاد در حال کار هستند. نه تنها این مشکل باعث هزینه های فراوانی برای شما می شود، بلکه باعث وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری برای قطعات موتور نیز خواهد شد.

برخی از اجزای موتور که در صورت بالارفتن بیش از اندازه دما صدمه می بینند، شامل موارد زیر است:

  • پمپ آب
  • گسکت ها
  • تایمینگ سیلندر و پیستون
  • سر سیلندر
  • مشکلات شفت و

دیگر علائم فقدان ضد یخ در خودرو

علاوه بر مشکلات مکانیکی مذکور همین که تصمیم بر خرید ضد یخ می گیرید، می توان به مسائلی مانند ایجاد بخار آب شدید، درب داغ روی موتور خودرو و از دست رفتن کنترلِ سیستم گرمایش داخلی خودرو. اگر با هر یک از این موارد روبرو شدید، سریعاً خودروی خود را به کنار مسیر حرکت هدایت نموده و از ایجاد صدمات بیشتر احتمالی به موتور خودروتان ممانعت کنید.

چگونه موتور های مدرن با میزان کم ضد یخ در موارد خاص کنار می آیند؟

تمام شدن ضد یخ الزاماً باعث صدمات آنی به موتور نمی شود ولی به هر حال بستگی به نوع خودروی شما دارد. در خودروهای مدرن و گران قیمت، بخش ECU معمولاً در این شرایط، وضعیتی را فراهم می آورد تا آتش و احتراق در سیلندرها با توالیهای خاص انجام شود تا ریسک ایجاد صدمات و خسارات را تا حد ممکن کاهش دهد. این بدان معناست که هوای خنک وارد محفظه سیلندر شده و اجازه دهد تا بخش دیگر به آرامی بین جرقه ها خنک شود. این قابلیت به راننده اجازه می دهد تا رسیدن به محلی برای رفع این مشکل، زمان بیشتری با خودرو حرکت نماید.

همانطور که بیان شد، علاوه بر این قابلیت، بسیاری از خودروهای مدرن سیستم قطه خودکار نیز داشته که باعث می شود خودرو از صدمه دیدن از دمای بسیار زیاد محافظت شود. با استفاده از ترموستات سیستم خنک کننده خودرو، که در زمان مواجهه با افزایش دما تا یک عدد مشخص، قدرت موتور را از بین برده و این بدان معناست که موتور خودرو تا زمان خنک شدن استاندارد، امکان استارت دوباره نخواهد داشت.

علامت های احتیاط در زمان کمبود ضدیخ

حرارت بیش از حد موتور

خب شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا پیش از قطع خودکار سیستم و یا صدمه دیدن ناشی از کمبود میزان سیال ضد یخ یا مایع خنک کننده، علامتی یا اخطاری راننده را متوجه این مشکل نمی سازد؟

بسیاری از شما مخاطبین عزیز حداقل چندین بار رانندگی با خودرو را تجربه کرده اید و اقدام به خرید ضد یخ هم نموده اید، و با این علامات تا حدی آشنایی دارید البته ممکن است با مشکل جوش آوردن خودرو و امثال این موارد مواجه نشده اید. اما خیلی شناخت این علائم مهم بوده و بسته به نوع و مدل خودروی شما، ممکن است خودروی شما پیش از نمایش علائم اخطار، خسارات را مدیریت کرده باشد.

نشانه ها و علائم متداول شامل موارد زیر است:

  • آمپر دمای زیاد، به آرامی به سمت بخش قرمز می رود – در این شرایط، تا مسیر نسبتاً طولانی به حرکت خود ادامه دهید تا ببینید چه زمانی آمپر دمای موتور پایین می آید. البته در برخی موارد این آمپر تصمیم به پایین آمدن ندارد و کم کم به سمت محوطه خطر و قرمز می خزد، این اولین نشانه وجود مشکل در سیستم خنک کننده است. اگر همچنان عقربه از حرکت باز نایستاد، خودرو را به کنار جاده رسانده و کاپوت خودرو را باز کنید. نه تنها این اقدام باعث خنک شدن موتور و نجات از ضدمه دیدن بیشتر خواهد شد بلکه امکان تشخیص مشکل را برای شما فراهم می سازد – که آیا فقط یک برگ ساده باعث بسته شدن ورودی هوای رادیاتور شده و یا اینکه مشکل نشتی خاصی برای رادیاتور پیش آمده است.

Temperature-Gauge

  • بخاری خودروی شما از کار افتاده و یا مرتب باد گرم بیرون می دمد – بخاری خودروی شما از همان دمای اضافی که از موتور با استفاده از سیستم خنک کننده باقی مانده استفاده می کند. بنابراین، در صورت مشکل و عدم کارکرد صحیح، باید شما شاهد عدم کارکرد بی نقص سیستم گرمایش داخلی خودرو باشید. این امر می تواند شامل عدم وجود گرما باشد و یا جریان ثابتی از هوای داغ و یا حتی سرد به داخل خودرو. در هر دو صورت، این مورد امری نامطلوب بوده و نشانه ای از یک مشکل بزرگ تر درون سیستم خنک کننده خودروی شماست.
  • بازدهی پایینِ مصرف سوخت – زمانیکه موتور خودروی شما در دمای درستی کار می کند و خرید ضد یخ شما هم اصولی انجام شده باشد، سوخت موجود هم با بازدهی مناسب و مصرف پایین مورد استفاده است.همین که دمای موتور بالا برود، سوخت نمی تواند با بازدهی بالا بسوزد و آلایندگی موتور بالا خواهد رفت. اگر آمپر بنزین مصرف بالا را نشان داد، حتما نگاهی هم به آمپر دما داشته باشید.
  • رایحه شیرین – ضد یخ معمولا بوی خاص و شیرینی دارد. اگر این سیال از سیستم خنک کننده نشت کند میتوانید بوی آن را داخل کابین خودرو حس کنید خصوصا اگر موتور داغ باشد. سعی کنید همیشه تسلط مختصری بر شناخت بوی مواد استفاده شده در خودرو خود داشته باشید تا سریعتر بتوانید جلوی ضرر رساندن به خوردو خود را در شرایط نشتی و بحرانی بگیرید.
  • چراغ داشبورد مایع خنک کننده – شاید با علامت کوچک قرمز یک دماسنج و یک سری موج کوتاه گرما در کنار آن آشنا باشید. این علامت نشانگر آن است که موتور به حد بالای دمای مجاز رسیده و بایستی از راندن خودرو دست بکشید. در حالت معمول، کم شدن سطح ضد یخ با نشتی در ارتباط است پس بایستی منبع نشتی را سریعاً پیدا کنید. اگر این منبع نشتی خیلی بزرک نباشد، می توانید محفظه را دوباره پر کنید تا نهایتاً به محل درستی برای حل اساسی مشکل برسید.

سیستم خنک کننده خودرو خود را با خرید ضد یخ های استاندارد و با کیفیت Vital در برابر ریسک های بالا محافظت کنید تا خودرو شما در گستره دمایی 37- درجه تا 130 درجه سانتیگراد از خسارات ناشی از ازدیاد دمای ناگهانی در امان بماند. در اینصورت هیچ گونه نگرانی از ایجاد خوردگی در موتور و یا افزایش ناگهانی دما نخواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر از محصول، خرید ضد یخ و مشاوره در این زمینه با شماره 03133035 و بخش مهندسی فروش تماس حاصل نمایید و مشخص فرمایید از طریق سایت شرکت مهرتاش سپاهان با ما آشنا شده اید.